יסמין מציעה לזכור 4 כללים חשובים למטופלים ומשפחותיהם בכל הנוגע לזכויות המטופל/ת:
- להיות אקטיביים – אם האחריות על ניהול הטיפול הוטלה עליך, או לקחת אותה על עצמך, חשוב לא להיות פאסיבי/ת. בן משפחה מטפל צריך להיות אקטיביסט, ללמוד את הנושא באתרים הרלוונטיים (כל הבריאות, כל זכות , אתרי הקופות וגו').
- להתעקש על מה שמגיע - למערכת אין אינטרס מיוחד להילחם על הזכויות הפרטניות של כל מטופל/ת, אבל לכם יש. אפשר לפנות לפניות הציבור בקופות, לנציבת הקבילות במשרד הבריאות ועוד.
- לשאול ולהיעזר – לרוב, אחרים כבר התמודדו עם המצב שלכם ולכן שווה להתיייעץ ולהיעזר באירגוני חולים וגורמי סיוע אחרים. הרימו טלפון, שילחו מייל, שאלו בפורום, זה יכול לחולל שינוי אמתי. *לאיתור ארגון סיוע רלוונטי אפשר תמיד לפנות אלינו.
- לשנות גישה בכל הנוגע לזכויות – חשוב לזכור שאף אחד לא עושה לכם טובה – זה מגיע לכם וזכותכם לדרוש את הטוב ביותר עבורכם ועבור הקרובים לכם.
האגודה לזכויות החולה – תעודת זהות
תחום עיסוק
האגודה היא ארגון הגג של ארגונים ועמותות העוסקים בתחום זכויות החולה ופועלת לקידום המודעות הציבורית בנושא. תחום עיסוקה הינו זכויות החולה במערכת הבריאות, שמירה על זכויותיו והרחבתן לצד סיוע פרטני במיצוי הזכויות הרפואיות במערכת הבריאות.
קצת על האגודה לזכויות החולה
האגודה לזכויות החולה היא ארגון ללא מטרות רווח שהוקם ב-1996, בסמוך לחקיקת חוק זכויות החולה, אשר היתה שותפה בחקיקתו. מטרת האגודה היא מימוש זכויות מטופלים ובני משפחותיהם במערכת הבריאות. מעבר לפעילות פרטנית במענה לפניות, האגודה מובילה את המאבק הציבורי לשמירת זכויות החולה, מימושן והרחבתן. בנוסף פועלת האגודה להנגשת מידע לציבור ולהעלאת המודעות הציבורית לזכויות החולה וכן מובילה קואליציה רחבה של אירגוני חולים.
האגודה לזכויות החולה פועלת לשמירה על זכויות המטופל במערכת הבריאות בשלוש דרכים:
ידע וטיפול פרטני - ברמת הפרט, מתנדבי העמותה מעניקים מענה פרטני לפניות של משפחות, מטפלים או מטופלים בתחומים הקשורים למערכת הבריאות ולא בנושאים הקשורים לביטוח לאומי. פניות נעשות דרך אתר האינטרנט, הפורום, הקו פתוח והמוקד פרונטלי בבית החולים שיבא וכל אחת מקבלת תשובה, ליווי וסיוע ובמקרה הצורך גם פועלת בשם הפונים. בנוסף האגודה מפרסמת מידע רלוונטית ופועלת ליידע מה מגיע לפונים וגם לסייע במיצוי הזכויות.
פתרון בעיות ברמת המקרו – האגודה מנסה ליצר שינוי עקרוני ורוחבי במערכת הבריאות בכל הקשור למטופל, לשמירה על זכויותיו והרחבתן. האגודה לזכויות החולה מזהה בעיות עקרוניות במערכת, שרלוונטיות לציבור הרחב או לקבוצה ומצריכות שינוי או הוספה של נהלים, ופועלת בהתאם, דרך חקיקה (כמו החוק לזכויות החולה), או תיקוני חקיקה (למשל הזכות למלווה בטיפול רפואי) או שינויי נהלים. האגודה פועלת בנושאים מהותיים שמשנים מציאות לציבור הרחב, בפעילות בכנסת, מול משרד הבריאות, בתקשורת, בקידום סוגיות רלוונטיות ואף למניעת קיצוצים בתקציבי המערכת.
ריכוז קואליציה של ארגונים למען חולים – יש בישראל לא מעט ארגונים הפועלים למען מטופלים ומשפחות במצבים רפואיים ספציפים, האגודה לזכויות החולה מהווה מעין ארגון גג. האגודה מעניקה סיוע ברמת הנושא או הארגון: ייעוץ ותמיכה בקידום פעילות או סוגיה, חיבורים בין ארגונים לקידום מטרות משותפות, חיבור עם הנהלת משרד הבריאות, מפגשי למידה מקצועיים, הנגשת מידע עדכני לאירגונים (נהלים, חוזרים וכו), , והובלת מהלכי רוחב משותפים הנוגעים לכלל האירגונים (כגון הגדלת סל התרופות או תקציב מערכת הבריאות בכלל – במסגרת קמפיין 5 מיליארד לבריאות).
יצירת קשר עם האגודה לזכויות החולה:
טלפון הקו החם: 03-6022034
טלפון מוקד האגודה בביה"ח שיבא: 03-5302312
אתר: http://www.patients-rights.org או דרך פורום אתר האגודה, או דרך יצירת קשר באתר
פייסבוק: דף האגודה לזכויות החולה
דוא"ל: info@patients-rights.org
פקס: 03-6021878
שעות פעילות במוקד בביה"ח שיבא: ימים א'-ה', בין השעות 9:00 עד 13:00.
אזור פעילות: ארצי