בין הפטיש לסדן
בתוך הסיטואציה המלחיצה ממילא הזו שכל הזמן מייצרת משימות, נמצאים גם הילדים והנכדים, שעשויים להרגיש נפגעים מהמצב האינטנסיבי. כלומר נוצרת מסכת לחצים ומי שנמצא במלחציים הוא דור הסנדוויץ', שבעצמו כבר איננו כל כך צעיר. דור הסנדוויץ' גם לא בהכרח מבוסס מבחינה כלכלית. מכיוון שבעבר מעסיקים לא חויבו בחיסכון לפנסיה, חלק מדור הסנדוויץ' מגיע לגיל השלישי ללא פנסיה, ובמקרים לא מעטים מתקיימים מהקצבאות השונות בלבד (בעיקר קצבת זקנה). מכאן שלעיתים זו סוגיה כלכלית לא פשוטה שגורמת ללחצים אדירים. מקורות ההכנסה של דור הסנדוויץ' לא גדלים עם הזמן (אך ההוצאות עולות, בעיקר הרפואיות) והנושא הכלכלי קובע במידה רבה את איכות החיים.
אז איך מתמודדים?
שלב ראשון: שלב מסיכת החמצן – ניקח דוגמה המוכרת לכולנו, כמו שבמטוס נדרש המלווה המבוגר לשים לעצמו מסיכת חמצן לפני אלה התלויים בו, זה גם מה שצריך לעשות ה-Caregiver בן דור הסנדוויץ' - להבין את התפקיד הייחודי שלו ולזכור שעם כל האהבה והרצון הטוב, עליו לטפל בעצמו קודם כל, ורק לאחר מכן בבני משפחתו. במילים פשוטות: עליו לדאוג לתנאי מחיה סבירים עבורו, ולא לחסוך מעצמו כדי לטפל, או לעזור, לבני משפחתו. זה נכון מכל הבחינות: חלוקת זמן, כסף, השקעה בתחביבים ובכל שאר הדברים המרכיבים את חייו.
שלב שני: שלב התכנון - תכנון טוב יותר יקל על המצב. צריך להבין מהם מקורות המימון, איך לחלק נכון את הזמן, ליצור סדר עדיפויות נוח ולבחון איזה סוג של עזרה ניתן להשיג ומאיפה. דגש חשוב: הציפיות שיש מדור הסנדוויץ' הן כמעט בלתי אפשריות, אך ככל שחייהם יהיו מתוכננים יותר, כך הם יעברו אותו בצורה טובה יותר. ככל שדור הסנדוויץ' יוכל לקבל יותר הכוונה, ידע ועזרה, הוא יוכל להתמודד עם המצב בצורה נינוחה יותר.
שלב שלישי: פניה לייעוץ - כדאי לפנות לעזרה, כי למרות שאנחנו בטוחים שאנחנו יכולים לעשות הכל, אף אחד מאתנו הוא לא סופרמן. לדור הסנדוויץ' תפקידים רבים, וחשוב להיעזר.
שלב רביעי: יישום של כל הנ"ל בחיי היום-יום - עכשיו, לוקחים את כל הידע הזה וחיים לפיו. לא מדובר במשימה קלה, ישנן ציפיות רבות, ולעיתים דור הסנדוויץ' עלול לאכזב את בני משפחתו עם חוסר פניות (לגיטימי). אך ברגישות ובנחישות, זה אפשרי, ובסופו של דבר, כולם ייהנו ממנו יותר.
במי להיעזר?
המשפחה היא בהחלט מקור תמיכה חשוב, אלא שלעיתים קשה מאוד לנהל את המצב בתוכה ואדם חיצוני יכול לסייע גם בקבלת החלטות שקולה וגם בגיוס ההסכמה המשפחתית לתהליך. ניתן לפנות למגוון רחב של אנשים חיצוניים:
- עובדים סוציאליים- ניתן לפנות למחלקה לשירותים חברתיים באזור המגורים שלכם, למחלקה האחראית על אזרחים ותיקים.
- אנשי מקצוע פרטיים – גרונטולוגים, רופאים, עורכי דין, יועצים כלכליים, מטפלים פרה-רפואיים, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים- כל אלה יכולים לעזור בתחומי הבירוקרטיה והתמיכה הרגשית.
- עמותות - קיימות עמותות הפועלות בתחומים שונים, ויש בהן, עפ"י רוב, אנשי מקצוע ומתנדבים שישמחו להקשיב ולסייע בתחומם.
- רופא המשפחה - פונקציה מאוד חשובה. רופא המשפחה הוא מנהל הטיפול הרפואי. אם הוא טוב ופרו-אקטיבי ביכולתו להקל ולסייע. אם אינכם חשים כך כלפי רופא המשפחה שלכם זכותכם להחליפו, לכן פנו בעניין זה למנהל/ת המרפאה.