בין אם זה סוף שבוע, תקופה אחרי אשפוז, יום חופש של המטפל – יש אינסוף סיבות לאירוח ההורה בבית. איך עוברים את הימים האלה בשלום כך שכולם ירגישו נוח? ד"ר דנה פאר עם 6 הנקודות שחשוב להכיר לקראת אירוח ההורה
עם התבגרות ההורים שלנו, עשויים להיות מצבים שבהם נידרש לארח אותם לזמן מסוים בביתנו. לדוגמה, הבת שמארחת את אמה מדי סופשבוע כאשר העובדת הזרה יוצאת לחופשה שבועית, או בימים שאחרי אשפוז אך בטרם נמצא פתרון - הסיבות יכולות להיות מגוונות, אך הקשיים האפשריים נותרים בעינם. השאלה הפרקטית שיש לשאול היא מה אנחנו יכולים לעשות כדי להיערך לאירוח ההורים אצלנו בבית לתקופת ביניים או לימים שאין מטפלת.
לשם כך ריכזתי עבורכם 6 נקודות למחשבה, שנועדו לסייע בהקלת העומס הפיזי והרגשי שעלול להתעורר בתקופה זו:
1. יצירת מרחב מותאם:
יצירת מרחב פרטי ונוח, עד כמה שניתן, עבור ההורה חיונית לתחושתו הכללית. למה כדאי לשים לב?
אם אפשר שיהיה חדר המשמש אותם, ושיהיו בו רהיטים מתאימים (מיטה בגובה מתאים, לא צפוף ועמוס בחפצים אחרים, מקום בארון לבגדים שלהם, כסא או שידה ליד המיטה, מנורת לילה שתאיר גם במהלך הלילה).
רצוי שהחדר יהיה לא רחוק מהשירותים, ושתהיה תאורה בשירותים גם בלילה.
כדאי להתקין ידיות בשירותים ובמקלחת (זה טוב באופן כללי לכולם).
הביאו מספר חפצים של ההורה מהבית שלהם (שעון קיר, תמונה, שמיכה וכד') כדי שיהיו להם חפצים מוכרים ומנחמים.
כדאי להביא אביזרי עזר המשמשים באופן שגרתי בבית- אוזניות לטלוויזיה, כף סיבון עם ידית ארוכה למקלחת וכן הלאה.
בנוסף, מומלץ שתכירו את אתר "עזרים" בו ניתן למצוא מגוון פתרונות ואביזרים שיכולים להקל על ביצוע תפקודים שונים.
לדאוג להורה לסביבה שתהיה לו נוחה ותפיג את הלחץ שמעורר כל שינוי Getty Images: Squaredpixels
2. תיאום ציפיות:
מומלץ לערוך שיחת תיאום ציפיות ביניכם ובין ההורה, זה מסייע בהפגת לחצים של שני הצדדים.
כדאי לשוחח מראש לגבי העזרה שהם צריכים בשגרה, מה האופן הנוח ביותר לתת (אתם) או לקבל (הם) עזרה זו. למשל, אם ההורה צריך עזרה להתרחץ (כי בבית שלכם יש אמבטיה), עדיף לסכם מראש שזה יתרחש בשעות אחה"צ-ערב, כשיש לכם יותר זמן ולא בשעות הבוקר (כמו שהם רגילים).
רוב ההורים מביעים חשש מלהיות נטל על ילדיהם. לא פעם הם ישתדלו להימנע מלבקש עזרה או לעשות משהו בעצמם כאשר יכולתם מוגבלת. ניסיונות אלו עלולים להסתיים בנפילה או בחבלה. מומלץ לשוחח על המשימות בהן הם צריכים עזרה ואיזו עזרה בדיוק צריך. לדוגמה, יש הבדל בין לא יכולה למלא את הקומקום במים ומתקשה להכין לי קפה בבוקר לבין הולכת עם הליכון ולא יכולה לצאת מהבית לבד.
3. שגרה קבועה:
השתדלו לייצר שגרה במהלך היום של שעות קבועות לארוחות, מנוחה, טיולים בחוץ וכד'. שגרה מעניקה תחושה של ביטחון, בעיקר כאשר אדם נמצא מחוץ לבית שאליו הוא רגיל.
4. מציאת איזון:
שהייה ממושכת עם ילדים קטנים, גם הנכדים החמודים ביותר, עלולה להיות מאתגרת עבור הוריכם. ככל שאנחנו מזדקנים, קשה לנו יותר לווסת התמודדות עם רעש והמולה, ואלו הם חלק מהחיים עם ילדים, בעיקר ילדים קטנים. מציאת האיזון בין המולת ילדים ומה שההורה מסוגל לשאת זו משימה מורכבת, ולא תמיד נצליח בה. בנקודות זמן שאנחנו יודעים מראש שצפויה המולה רבה, אפשר להציע להורה אוזניות להאזנה למוסיקה מרגיעה, שהייה בחדר אחר עם מוסיקה ללא אוזניות או צפייה בטלוויזיה שם.
השאירו להורה את הפינה שלו בו יוכל גם ליהנות מהשקט שלו Getty Images: RapidEye
5. שמירה על השגרה שלכם:
מעבר להיבטים הפיזיים, וגם כאשר יחסיכם עם ההורה הם אידיאליים, הבאת ההורה לתוך ביתכם לזמן העולה על מספר שעות עשוי להיות מציף רגשית (כמו לחזור לגיל ההתבגרות). זה טבעי. חשוב שתשתדלו להמשיך בפעילות הפנאי השגרתית שלכם- פגישות עם חברים, בילויים, השתתפות בחוגים, פעילות גופנית (מאד משחרר!) וכדומה. אם ההורה זקוק להשגחה צמודה, תאמו מראש מי יהיה נוכח בזמן שאתם בפעילות (מישהו אחר מהמשפחה או מטפל בתשלום).
6. מה לספר לילדים:
ילדים קולטים דברים מהסביבה גם כאשר הנושא אינו מדובר באופן גלוי, ובוודאי ישימו לב שהוריכם כבר אינם כתמול שלשום. עדיף לשים את הדברים על השולחן ולשתף אותם בכך שלסבא/סבתא יש מחלה, שגורמת להם לעשות/להיות כך וכך. חשוב לומר שהמחלה של סבא/סבתא זה לא כמו שפעת, זה לא מדבק, והם (וגם אתם) לא יחלו בה. כדאי גם לומר שהמחלה לא נגרמה בשל משהו שסבא/סבתא או מישהו אחר עשה. ואם סבא/סבתא מתנהגים באופן משונה, מומלץ להסביר שזה בגלל המחלה.
אתר זה נועד לסייע, להקל ולהנגיש חלק מהמידע הרב הנצבר ברשותנו, בין היתר בהסתמך על מידע שהועבר לידינו על ידי ארגון Caregivers Israel ו/או פורסם על ידי רשויות ציבוריות שונות. אין בתוכן לעיל להוות ייעוץ משפטי או אחר, ואין להסתמך על התוכן ללא ייעוץ מתאים. המידע הוא כללי ועלול לא לשקף באופן מלא ו/או עדכני את הרגולציה, התקנון והנהלים הרלוונטיים. החברה תפעל לעדכן את המידע המוצג באתר זה ככל שהעדכונים יובאו לידיעתה.
במידה ומצאת כי התוכן ו/או חלק ממנו אינו מדויק או מטעה, אנא צרו איתנו קשר