עקרונות מנחים לטיפול בהורים בתקופה של משבר בטחוני:
-
להישמע להוראות פיקוד העורף: כבני משפחה מטפלים חשוב שנעבור עם ההורה, בהנחה שמצבו הקוגניטיבי מאפשר ואם לא אז עם המטפל/ת, על ההנחיות של פיקוד העורף. כדאי להעדיף הישארות בבית עד כמה שניתן בקרבת האזור המוגן וכדאי להתעדכן בתקשורת לגבי המצב.
-
לרענן נהלי ביטחון: חשוב להזכיר ולהסביר להורה, או למטפל הזר, היכן נמצא המרחב המוגן ומה יש לעשות בעת אזעקה ולאחריה.
בבית: להזכיר שברגע שהאזעקה נשמעת יש להגיע במהירות לחדר המוגן ושיש להגיע אליו לפני שצליל האזעקה מסתיים. בחדר המוגן יש להישאר לפחות 10 דקות.
בחוץ: לרענן עם ההורה או המטפל הזר כיצד יש לפעול אם נשמעת אזעקה כאשר הם בחוץ: לחפש מבנה קרוב עם מרחב מוגן, אם אין מבנה עדיף להישכב על הבטן ולכסות את הראש עם הידיים. אם נמצאים ברכב, יש לצאת ממנו אחרי שהנהג עצר עצירה מוחלטת, לראות אם יש מבנה קרוב להיכנס אליו או להגיע למדרכה, לשכב על הבטן ולכסות את הראש עם הידיים. להזכיר כי עדיף להישאר בבית אם ניתן. כדאי לזכור שאין להימצא במעלית בזמן אזעקה וחשוב לצאת ממנה לאחת הקומות כמה שיותר מהר.
-
לפשט את המצב: מומלץ לדבר על האירועים האחרונים בצורה הכי פשוטה וברורה. חשוב לנסות ולהרגיע עד כמה שאפשר חששות שמתעוררים.
-
לעודד שמירה על שגרה: יש בשגרה הרבה ביטחון. מצד שני אפשר בהחלט לבטל תכנונים של פעולות לא נחוצות, בעיקר בהתאם לאופן שההורה מתמודד עם המצב. אם יש קושי ולחץ, עדיף לוותר על יציאות מהבית ולמצוא תעסוקה שתעניין ותסב את תשומת הלב.
-
לאפשר שיחה ובעיקר להקשיב ולא לבטל חששות שעולים ולזכור שלא תמיד אנחנו חייבים לענות, לעיתים רק עצם ההקשבה מקלה. טוב להיות קשוב כדי להבין את המקום שבו האירועים האחרונים תופסים את ההורה, למשל - אם ההורה שווה נפש אין צורך לדבר על הנושא יותר מדי משום שזה רק עשוי להלחיץ.
-
לא להשאיר לבד את ההורה המבוגר: השהיה לבד עשויה להגביר חששות ולהחריף מצבי מצוקה.
-
שיחת טלפון שעושה את ההבדל: אם אינכם נמצאים עם ההורה, כדאי להתקשר אל ההורה כמה דקות לאחר האזעקה, לוודא שהכל בסדר, להרגיע אם צריך, לתת לו לשמוע שאתם בסדר כי הוא בוודאי דואג גם לכם. שיחת הטלפון שולחת מסר ברור שההורה אינו לבד ויש בזה כדי לסייע רגשית.
- רשימת מספרי חירום: לדאוג לרשימה ברורה ומסודרת של מספרי חירום הכוללת:
- מספרי טלפון של בני המשפחה
- משטרה מוקד חירום (100) ומוקד רגיל (110)
- מד"א: 101
- כבאות אש: 102
- פיקוד העורף: 104 (כבדי שמיעה יכולים לשלוח SMS 0529415521)
- זק"א: 1220
- רשות מקומית: 106
- חברת החשמל: 103
- משרד הרווחה, מוקד חירום: 118
- המשרד לאזרחים ותיקים, מוקד חירום: 8840*
בריאות:
- משרד הבריאות, האגף לשעת חירום: 03-6932315 ,03-6932312 ,03-6932323
- שח"ל: 03-5625555, 1-800-444666, 1-800-221818
- נטל"י: 03-7961111, 1-800-800666
- שירותי בריאות כללית: 2700*, 1222-2700
- מכבי שירותי בריאות: 3555*, 1700-505353
- קופת חולים מאוחדת: 3833*
- קופת חולים לאומית: 1700-507-507
עזרה נפשית:
- ער"ן, מוקד מידע בנושא מצוקה נפשית: 1201 (09-8621201)
- עמותת שקל, "בנפשנו": 02-6722554
- נט"ל (נפגעי טראומה לאומית): 1800-363-363