כך תאמצו שגרת בוקר רגועה ופרודוקטיבית עם ילד הסובל מ-ADHD
בקרים אצל משפחות אשר ילדיהן סובלים מהפרעת קשב וריכוז יכולים להיות מאתגרים במיוחד. אז איך בכל זאת עוברים אותם בשלום? 4 טיפים שיסייעו לכם לנהל שגרת בוקר רגועה

כך תאמצו שגרת בוקר רגועה ופרודוקטיבית עם ילד הסובל מ-ADHD

1 ינו 0001 | זמן קריאה ממוצע: 3 דקות

הפרעת קשב וריכוז (ADHD) היא תופעה שכיחה יחסית המופיעה, על פי נתוני משרד הבריאות הישראלי, אצל 5%-10% מהילדים עד גיל 12. רוב הילדים יאובחנו עם סימני ADHD כבר בגיל הגן, ומרבית המאובחנים ימשיכו לסבול מהתסמינים גם בבגרות.

הילדים המאובחנים עם ADHD נחלקים גם הם לשלוש קבוצות: בעיקר הפרעת קשב (Predominantly inattentive presentation), בעיקר היפראקטיביות (Dominantly hyperactive-impulsive presentation) או צורה משולבת (Combined presentation). הסימנים של ADHD כוללים בעיקר חוסר שקט ובעיות משמעת, התקפי בכי וזעם וחוסר ריכוז שמביא לחוסר רצון ויכולת להשלים משימות.

 

חשיבות האבחון המוקדם והטיפול ההוליסטי


הורים רבים מבקשים לתת לילדיהם "נקודת פתיחה" טובה יותר בחיי החברה, בבית הספר ובאקדמיה. עובדה זו, בשילוב עם העלייה במודעות להפרעה והאפשרות לבצע אבחון במכונים פרטיים, מביאה הורים רבים לבצע אבחון מוקדם לילדים עוד בגיל הגן או הכיתות הנמוכות. עיקר הנזק הוא בפוטנציאל לפגיעה בהישגים הלימודיים ובתחום החברתי והפסיכו-התפתחותי, עד כדי היעדר שיקול דעת לגבי תגובות התנהגותיות נורמטיביות שיובילו לדחיה חברתית.

הטיפול ב-ADHD הוא הוליסטי ומשלב את הרופא המטפל, את ההורים, את הצוות הפדגוגי והמסייע בבית-הספר ואת הילד עצמו. הטיפול תלוי ברמת התפקוד של הילד ובסוג האבחנה וישנה חשיבות גבוהה בשילוב של טיפול התנהגותי יחד עם הטיפול התרופתי במידה והומלץ.

ההתמודדות עם ADHD מוטלת הן על הילד והן על ההורה. על ההורה לשמור על תקשורת קבועה ובונה עם הילד, לסייע לו ברכישת כישורים חברתיים ולזהות את נקודות החוזק שלו. נוסף על זאת, על ההורה לשאוף ללמוד ככל האפשר על ADHD ועל זכויות הילד עם ADHD (מידע זמין באתר משרד הבריאות)

כך תצרו שגרת בוקר יעילה להתמודדות עם ADHD


דמיינו לרגע את כל הדברים שיכולים להשתבש בזמן ההכנות לבית הספר בבוקר - עבור ילד עם ADHD זהו תסריט יומיומי, שעלול לפגוע בהערכה העצמית שלו ולהגביר קולות פנימיים ודיבור עצמי שלילי. כדי להתמודד עם התרחיש הזה, לחסוך זמן יקר בכל בוקר ובמקביל לחזק את ההערכה העצמית של הילד – עקבו אחרי הצעדים הבאים, שיתרמו לא רק לילדים הסובלים מ ADHD אלא לכל המשפחה:

  1. תכננו לטווח ארוך: ילדים עם ADHD זקוקים לשגרת יום - צרו יחד עם הילד שגרת יום הכוללת זמני שינה והשכמה, זמני ארוחות, זמנים המוקדשים לביצוע מטלות וזמנים לבילויים. ניתן ליצור טבלה המפרטת את כל הפעולות שצריכות להיעשות מדי בוקר כדי להפוך את המטלות ל"ויזואליות". התייחסו לטבלה ברצינות הראויה ואפשרו לילד לקחת חלק פעיל בבחירת הפעולות, התכנים והסדר שלהם - כדי ללמד אותו שיעור באחריות אישית.

  2. שמרו על סדר וארגון בבית: נסו לשמור על הסביבה הביתית מאורגנת ומסודרת ככל הניתן, כדיי שהילד ילמד מהם המקומות הקבועים של החפצים להם הוא זקוק לצורך ההתארגנות. בדיוק כמו שמירה על לוח הזמנים, סביבה מסודרת יכולה לסייע במיקוד תשומת הלב של הילד.

  3. שבחו מאמצים חיוביים: חשוב לאזן בין החיזוקים להערות אותם אתם נותנים לילד: לדוגמה, על כל הערה שלילית, תוכלו למנות ארבע נקודות חיוביות שעלו מהתנהגותו. כאשר אתם משבחים את הילד, נסו לציין באופן ספציפי את הסיטואציה בה הוא הצליח, במקום לציין בכלליות כמה נהדר הוא.

  4. צרו מערכת של חיזוקים: תגמלו את הילד על התנהגות חיובית: כך לדוגמה תוכלו לשים 21 גולות בצנצנת, המייצגות שלוש התנהגויות חיוביות לכל יום בשבוע. בכל פעם שהילד מגיע ליעד , העבירו את כמות הגולות היומית לצנצנת נפרדת. למעשה, תוכלו להפוך את מערכת החיזוקים למעין משחק ולתגמל את הילד בכל שבוע בו הוא מתמיד בשינוי.

1 ינו 0001 | זמן קריאה ממוצע: 1 דקות

אין באמור לעיל, במידע או בתשובה כדי להוות בדרך כלשהי, ייעוץ רפואי או אחר כלשהו, המלצה או תחליף לטיפול כלשהו או המלצה למוצר או תכשיר כלשהו. אי לכך, יש לקרוא היטב את עלון המידע הנלווה לכל מוצר ולפנות לרופא לצורך קבלת טיפול או ייעוץ רפואי.

כתבות נוספות בנושא

icon-blue-folder

למעבר לכל הכתבות והמאמרים