בעיות שינה אצל ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז
הפרעת קשב וריכוז שכיחה מאוד בילדים ו"תופעת לוואי" נפוצה שלה היא בעיות שינה. מדוע זה קורה, כיצד מומלץ לטפל ב-ADHD, וגם: 5 טיפים שיעזרו לכם להתמודד עם בעיות השינה

בעיות שינה אצל ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז

זמן קריאה ממוצע: 3 דקות

הפרעת קשב וריכוז, או בלעז attention deficit and hyperactivity disorder ,ADHD, מתבטאת בהופעתם של אחד או יותר מהתסמינים הבאים: היפראקטיביות (פעלתנות יתר), אימפולסיביות וקשיי ריכוז. התופעה נפוצה מאוד בקרב ילדים, והיא משפיעה באופן ניכר על תפקודם היומיומי במספר מישורים: קוגניטיבי, לימודי, התנהגותי, רגשי וחברתי. 

בין היתר, הפרעת קשב וריכוז עשויה להוביל לבעיות שינה, אשר הן כשלעצמן בעלות השלכות רבות על תפקודו של הילד. כ- 25%-50% מההורים לילדים עם הפרעת קשב מדווחים על הפרעות שינה, בדגש על קשיי הירדמות ולאחר מכן קושי בשינה רציפה. משמעות הדבר היא שילדים אלו הם בעלי סבירות הגבוהה פי 2-3 לסבול מהפרעות שינה, לעומת ילדים שאינם לוקים ב-ADHD. מחסור בשינה אצל ילדים משפיע לרעה על אופן החשיבה, התפקוד וההתנהגות שלהם. כמו כן, התסמינים של מחסור בשינה אצל ילדים דומים לאלו של הפרעת הקשב, והם עלולים להיות היפראקטיביים ואימפולסיביים. 

מדוע הפרעות קשב וריכוז גורמות לבעיות שינה?

הסיבה להפרעות שינה באנשים עם הפרעת קשב וריכוז נותרה כחידה לא פתורה. תיאוריה אחת גורסת כי ADHD מוביל לקשיי שינה עקב הקושי בהתארגנות בשעות הערב ועמידה בשעת שינה מוגדרת. מצד שני, ניתן לטעון שאנשים עם ADHD רגישים יותר לגורמים חיצוניים וסביבתיים שמשפיעים על הרגלי השינה.

נמצאו מספר גורמים להפרעות שינה אצל הלוקים בהפרעות קשב וריכוז: ראשית, קושי בקביעה והתמדה להשכבה לשינה אצל ילדים. שנית, צריכת חומרים המעוררים (מגרים) את מערכת העצבים, כמו הקפאין המצוי בקפה, תה(שאף הוא מכיל קפאין) ושוקולד. כמו כן, התרופות המקובלות לשימוש ב-ADHD מעוררות את מערכת העצבים ועלולות לגרום או להחמיר הפרעות שינה.

מצבים נוספים המשפיעים על השינה הם הפרעות אחרות, ללא קשר להפרעות הקשב, כמו חרדה ודיכאון. הפרעות אלו שכיחות יותר בקרב אנשים עם ADHD.

בקרב מבוגרים צריכת אלכוהול היא בעלת השפעה שלילית על היכולת לישון כראוי. משכך, מומלץ למתן את צריכת השתייה החריפה ולהתייעץ לפני כן עם הרופא המטפל בשל הסכנה בשילוב התרופות עם אלכוהול.

כיצד מטפלים בהפרעת קשב וריכוז?

הפרעת קשב וריכוז היא מצב כרוני, ולכן היא דורשת טיפול לטווח ארוך. הטיפול ב-ADHD כולל טיפול התנהגותי ו/או תרופתי בשיתוף פעולה עם בית הספר או פסיכולוג/ית, כאשר כל החלטה הנוגעת לטיפול תתבצע בשיתוף עם הרופא המטפל, ההורים והילד על מנת למצוא את הטיפול המיטבי עבורו.

הטיפול התרופתי להפרעות קשב וריכוז מומלץ לילדים מעל גיל 6.  התרופות הנפוצות הן תרופות מעוררות. נטילת תרופות אלה מביאה לשיפור בסימפטומים למספר שעות, כך שהמטופל יכול להתרכז, ללמוד ולנהל את משימותיו. אך לתרופות אלה עשויות להיות  תופעות לוואי  כמו אובדן התאבון, עלייה בקצב הלב ובלחץ הדם, כאבי ראש או בטן, יובש בפה, כמו גם השפעה על מצב הרוח ובעיות שינה. 

בשל כך, יש לעקוב אחר יעילות הטיפול התרופתי, במידה ונעשה בו שימוש, לאורך זמן. כמו כן, מומלץ ליצור ערוץ תקשורתי פתוח בין ההורים למורה, באמצעות מחברת קשר עם דיווח יומי או שבועי, למשל.

כיצד מתמודדים עם בעיות השינה הנגרמות עקב ADHD?

אספנו עבורכם חמש שיטות להתמודדות יעילה:

  1. צרו הרגלי שינה בריאים
    שמרו על שעות שינה קבועות, אפילו במהלך סוף שבוע. עבור המבוגרים: הימנעו מקפאין החל משעות אחר הצהריים והשתדלו שלא לצרוך ניקוטין (סיגריות) ואלכוהול בסמוך לשעת השינה.

  2. צרו סביבה רגועה לשינה
    זכרו שהמיטה היא לשינה בלבד, יצירת סביבה רגועה תתרום לשינה איכותית. החשיכו את חדר השינה, דאגו לשקט, מזג אוויר נעים ונוחות מרבית. מומלץ להשאיר את כל הציוד האלקטרוני מחוץ לחדר השינה (טלוויזיה, פלאפון, משחקי ווידאו), משום שאלה גורמים לגירוי יתר של המוח. כך תיצרו סביבה ידידותית יותר לשינה. האור שנפלט ממכשירים אלקטרונים עלול לעכב את הפרשת הורמון השינה, מלטונין, ולהפריע להרדמות.

  3. בצעו פעילות גופנית במהלך היום
    פעילות גופנית עוזרת להפחית את ההיפראקטיביות ותחושת חוסר השקט שמלווה הפרעת קשב וריכוז. לעומת זאת, התעמלות בסמוך לזמן השינה עלולה להחמיר את הקושי בהרדמות. לכן, הזמן המומלץ ביותר לביצוע פעילות גופנית הוא עד שלוש שעות לפני שעת השינה.

  4. הקפדה על זמני אכילה
    ארוחה כבדה לפני השינה גורעת מאיכותה ולכן מומלץ לאכול מסודר יותר לאורך היום. ילדים שאינם צורכים מספיק קלוריות במהלך היום יכולים לאכול ארוחה קטנה לפני ההשכבה, על מנת לשמור על משקל תקין.

  5. התייעצו עם הרופא המטפל
    במידה ושיטות אלו לא עוזרות בשיפור איכות ומשך השינה, ניתן לשקול טיפול תרופתי, זאת בהתאם להמלצת הרופא המטפל כמובן.  

 

1 ינו 0001 | זמן קריאה ממוצע: 1 דקות

אין באמור לעיל, במידע או בתשובה כדי להוות בדרך כלשהי, ייעוץ רפואי או אחר כלשהו, המלצה או תחליף לטיפול כלשהו או המלצה למוצר או תכשיר כלשהו. אי לכך, יש לקרוא היטב את עלון המידע הנלווה לכל מוצר ולפנות לרופא לצורך קבלת טיפול או ייעוץ רפואי.

כתבות נוספות בנושא

icon-blue-folder

למעבר לכל הכתבות והמאמרים