עניין של כימיה

בגיל 76 החליט פרופ' רוני לוי לחזור לאהבה הישנה שלו ולהעביר שיעורי העשרה בכימיה רפואית לתלמידי תיכון. הכל התחיל בכלל ממאמר שהוא קרא בעיתון

בשלהי הקיץ שעבר נתקל הפרופסור לפרמקולוגיה רוני לוי במאמר שפורסם בעיתון "ידיעות אחרונות". המאמר, שאותו כתבה איריס בק-קודנר, סמנכ"לית קבוצה, שיווק גלובלי ותקשורת התאגיד בטבע, דיבר על ירידת קרנו של מקצוע הכימיה בתיכונים בישראל. בק-קודנר תיארה בו את חשיבותו של המקצוע לחוסנה האסטרטגי של ישראל – הן בייצוא כימיקלים לאיחוד האירופי והן עבור התעשייה המקומית. טענתה המרכזית הייתה שהירידה בביקוש למקצוע החיוני מחייבת את המדינה ליצור תמריצים מתאימים להגדלת מספר תלמידי הכימיה.
 
המאמר נפל על אוזניים קשובות. "באותה עת חיפשתי דרך להתנדב במתן שיעורי העשרה בכימיה רפואית במערכת החינוך והתרגשתי לקרוא את המאמר, שקלע במדויק למטרותיי", משחזר לוי. "התקשרתי לחברת טבע וביקשתי להצטרף ללימודי ההעשרה לבני נוער, והם סייעו לי ביצירת הקשר עם עמותת שיעור אחר, שבה אני מתנדב עד היום".

עמותת שיעור אחר מסייעת למשרד החינוך להפעיל מתנדבים מחברות ציבוריות ועסקיות, או מתנדבים עצמאיים, שיתרמו מהידע שלהם לתלמידים בכיתות. לוי לוקח חלק בתוכנית שיעור ביחד שמטרתה לעודד תלמידים בכיתות ט', י' ויא', להשלים לימודי 5 יחידות לבגרות במקצועות מתמטיקה, פיזיקה, אנגלית וכימיה. בכל שנה פחות ופחות תלמידים מסיימים בגרות במקצועות אלה, ובתעשייה המחסור הזה מורגש היטב. זו גם אחת הסיבות שחברת טבע מסייעת במימון התוכנית הזו כבר מראשיתה, לפני חמש שנים. כיום פועלים יותר מ-400 מתנדבים ב-350 כיתות ברחבי הארץ.
 
לוי מספר שכששאלו אותו בעמותה היכן יעדיף להתנדב, הוא ציין את שמו של בית הספר ברנר שבקיבוץ גבעת ברנר. "יש לי קשר נפשי עמוק לבית הספר הזה, שבו למדו שלושת בניי, שלושת כלותיי וגם שניים מנכדיי", הוא אומר בסיפוק. "את שיעורי ההעשרה התחלתי כחודש אחרי שנת הלימודים, כי היה צורך שהתלמידים הצעירים יכירו לפחות את הטבלה המחזורית".

בתחילת ההתנדבות העביר לוי שיעורי העשרה לתלמידי כיתות ט' בבית הספר, בנושאים כמו תולדות ההיסטוריה של התפתחות התרופות, צמחים ותרופות, מסלול הפיתוח של תרופות חדשות וחברות הזנק ביוטכנולוגיות בארץ. "אלה שיעורים שאני מעביר מדי פעם בטכניון או במכינות קדם צבאיות, והם מעניינים ופיקנטיים מאוד. מטבע הדברים אני מתאים את החומר לקהל השומעים וגם במקרה הזה
התאמתי את החומר לרמת התלמידים", הוא מסביר.

'פרופ' רוני לוי

כיום, עקב צורכי בית הספר, לוי מגיע אחת לשבוע למוסד החינוכי ומעניק שיעורי חיזוק בכימיה
לקבוצות של תלמידים מתקשים. בהמשך צפויה להתחדש סדרת שיעורי ההעשרה שלו לתלמידי כיתות ט' ואף לתלמידי כיתות י'. "כבר מההתחלה הקשר עם התלמידים היה מוצלח מאוד", הוא מספר, "הם קיבלו אותי יפה. הם מתעניינים ושואלים שאלות ואני שמח שאני מעורר בהם עניין בנוגע למקצוע הכימיה. זוהי הגשמת המטרה שלשמה הגעתי לבית הספר".

לוי בן 76, נשוי ואב לשלושה בנים טייסים במיל' בחיל האוויר. בנוסף הוא סב לארבעה נכדים ולארבע נכדות. הוא מושבניק מבית חנן, ועד לפני כעשר שנים היה גם פעיל בהפעלת משק במושב. הוא בעל דוקטורט בכימיה מהאוניברסיטה העברית ועבד בעברו בכור הגרעיני בדימונה, שם עסק בייצור חומרים רדיופרמצאוטיים. לדבריו, תחום הפרמקולוגיה כבש את לבו, והוא עוסק בו מזה 43 שנים – מאז הפוסט-דוקטורט שעשה בארה"ב.

הוא עבד במשך 30 שנה במכון למחקר ביולוגי בנס-ציונה, וכיהן במשך 13 שנה כראש המחלקה לפרמקולוגיה במקום. את התואר פרופסור מן המניין קיבל כשלימד פרמקולוגיה באוניברסיטת בן גוריון בנגב. בשש השנים האחרונות הוא משמש, כפנסיונר, בתפקיד המדען הראשי של חברת פארמהסיד לניסויים פרה-קליניים בנס-ציונה.

מדוע בחר להתנדב? "שיעורי העשרה בכימיה רפואית, הכוללים סיורים בחברות הקשורות לתחום, חשובים מאוד בעיניי", הוא מסביר. "הם מאפשרים לפתוח בפני התלמידים צוהר לעולמות חדשים ולהצביע להם על אופק שכדאי לשאוף אליו".   

איך אתה מוצא את הזמן לשיעורי ההתנדבות? 
"בהיותי פנסיונר אני רשאי לבחור את היקף עבודתי וכידוע, אם רוצים שמשהו ייעשה – יש לתת אותו לאדם עסוק".

לוי מעיד שהעברת שיעורי הכימיה בבית הספר ברנר מהווה חוויה נוסטלגית מיוחדת עבורו. "בתקופת לימודי המאסטר שלי בכימיה, לפני 55 שנה, לימדתי כימיה בתיכון הריאלי בראשון לציון, תחת ידו של המנהל האגדי אליעזר קררי. מבחינתי העובדה כי 55 שנה אחר-כך, כשאני בן 76, חזרתי ללמד כימיה לתלמידי תיכון, היא סגירת מעגל מרגשת עבורי. בשנה הבאה יצטרף לביה"ס ברנר תלמיד שאני הייתי מורה לכימיה של סבא שלו כשהיה בתיכון".

שתפו מאמר זה

כתבות נוספות בנושא

מה המשותף לפרנק אפרסון, ג'ורג' ניסן, לואיס ברייל ובנימין פרנקלין?

מה המשותף לפרנק אפרסון, ג'ורג' ניסן, לואיס ברייל ובנימין פרנקלין?

משבר הקורונה – הזדמנות היסטורית להחזיר את המדענים והמדעניות הגדולים לארץ

משבר הקורונה – הזדמנות היסטורית להחזיר את המדענים והמדעניות הגדולים לארץ